Hotelletikett: Hur du bör bete dig som hotellgäst

Jag skulle vilja dela med mig av värdefulla hotelletiketttips om hur gästerna bör eller förväntas bete sig.

Som en allmän regel skulle det vara "med artighet." Du är artig när du följer reglerna för hotellets egendom. Du är artig när du använder orden "snälla" och "tack" till hotellpersonalen. Du är artig när du tänker på bekvämligheten för andra hotellgäster.

Låter lätt, eller hur? Men hur översätter man artighet till handling? Låt oss försöka specificera hotelletiketten och se hur vi alla borde bete oss som hotellgäster vid ankomst, under vår vistelse och fram till utcheckningstiden.

Hotelletikett när du anländer...

1. Checka in (och ut) i tid

Ligger du före incheckningsschemat och kommer tidigare än väntat? Behöver du mer tid för att packa dina väskor och checka ut från ditt rum?

Även om vissa hotellanläggningar inte har så strikta riktlinjer för tidig incheckning och sen utcheckning, anta aldrig att det är okej att göra det. Prata med conciergen om du inte kan checka in och ut i tid.

2. Öppna en nota i receptionen om du vill ha något laddat på ditt rum

Att öppna en nota i receptionen är fördelaktigt både för dig som gäst och för hotellet som tjänsteleverantör. Du kan bekvämt njuta av hotellets bekvämligheter och välja att lösa dem innan du checkar ut.

3. Var artig mot hotellpersonalen

Det lönar sig verkligen att vara artig. Du kommer att känna dig betjänad av personal som är glada över att se dig och glada över att göra saker åt dig. Många gånger kommer de att gå den extra milen för dig. Det är främst för att du är artig mot dem.

Även om det definitivt finns fördelar med att vara artig mot hotellpersonalen, gör det inte för förmånerna. Gör det för att de förtjänar ett gott beteende från dig.

4. Visa gott uppförande för andra gäster

Glöm aldrig att de också är betalande gäster. Vilken behandling och upplevelse du än vill få för dig själv, så är det säkert samma sak för dem – och detta börjar på det sätt du delar samma utrymme med andra gäster.

När du befinner dig på en offentlig plats på hotellet, observera korrekt etikett. Visa artighet mot andra semesterfirare runt omkring dig. När du använder hissen, låt gästerna komma ut först innan de kommer in. Dessa små beteenden, när de görs av alla, ger en riktigt bra hotellupplevelse.

Hotelletikett under din vistelse...

5. Försök att inte använda något du egentligen inte behöver

Visst, många saker är redan inkluderade i ditt hotellrumspris, men detta ger oss inte friheten att konsumera hela hushållsvagnen för oss själva.

Håll din förbrukning i schack. Behöver du det verkligen eller gillar du bara att öppna det? Behöver du verkligen så mycket eller är du bara överväldigad av de påkostade lagren?

Ett annat exempel – om du har bokats till en enkelsäng och naturligtvis inte skulle behöva två att sova i, är det bra om du minimerar användningen av den andra.

6. Lämna inte din duschdörr öppen

Om du gör det kan rökdetektorn utlösas och brandlarmet ljuder. Det är på grund av ångan som kommer från duschen.

7. Häng upp handdukarna om du ska använda dem igen

I ditt hem använder du vanligtvis inte en handduk för bara en dag, och får nya nästa dag, eller hur? 

Detsamma gäller på hotell. Häng handdukar om de fortfarande är rena och du tänker använda dem igen. För smutsiga handdukar, stapla dem på golvet och få dem omhändertagna av hushållning.

8. Ta inte med så mycket mat från frukostbuffén

Vi förstår! En gratis frukostbuffé under hotellvistelser är himmelsk. När du fyller magen med goda saker kommer du snart att nå en vägg och kommer att bestämma dig för att du inte kan få i dig mer mat. Jag är ganska säker på att den här tanken kommer in i ditt sinne: ska jag be om en goodiebag till lite till senare?

En muffins på vägen, en yoghurt till ditt barn... Vad det än är, nyckeln är att fråga. Prata artigt med chefen eller servern om du kan ha några (inte många) att ta med. De är mer benägna att säga ja i alla fall!

9. Håll ljudet till ett minimum

Föreställ dig att slappa i hotellets trädgård, njuta av den lugn och ro du så länge önskat – men så kommer en grupp medgäster in och pratar högt om festen i baren kvällen innan.

Du skulle definitivt inte vilja vara i det scenariot, så du måste själv hålla bullret till ett minimum när du är i allmänna utrymmen på hotellet.

Detta gäller även i ditt rum. Så mycket buller och tanklös aktivitet kan väcka eller irritera de intilliggande rummen.

10. Respektera hotellets egendom

Behandla hotellet som ditt andra hem. Visst skulle du inte ströva runt på din egen fastighet och bara orsaka förödelse, eller hur? Ha samma tankesätt gentemot hotellet.

Det värsta som kan hända är att etablissemanget stämmer dig för missbruk av egendom. Desto värre – att bli debiterad för inventarier och andra tillgångar du misskötte. Respektera det som du skulle göra din egen egendom.

11. Håll ett öga på dina barn

Eftersom du visar gott uppförande mot andra gäster, är en del av det att hålla ett öga på dina barn om du tar med dem under din vistelse. De kan springa runt, skrika av hjärtat lust  eller utforska lokalerna utan tillsyn, och majoriteten av människor är inte nöjda med dessa situationer.

Att hålla ett öga på dem kan dessutom stoppa den potentiella förstörelsen av hotellegendomar. Det är såklart för dina barns säkerhet också!

12. Klä dig lämpligt

Måste du springa till conciergen? Ska du öppna dörren och släppa in städningen? Det är helt rätt att ha ordentliga kläder på sig – eller åtminstone ta på en morgonrock.

Om du använder bekvämligheter som poolen eller gymmet är det helt rätt för dig att ha klädsel som motsvarar dessa lokaler. Kom dock ihåg att för att nå ditt rum måste du passera genom offentliga utrymmen och åka hissar. Av hänsyn till andra, ta med ombyte eller handduk.

Hotelletikett när du lämnar...

13. Undvik att ta med dig hotelllinnen hem

Det säger sig självt – och ändå gör hotellgästerna det ändå. Medan hotellets toalettartiklar definitivt är gratis, finns det många saker i ditt rum som inte är tänkta att tas med hem. Detta inkluderar sängkläder.

Om du verkligen gillade hotelllinjen med sängkläder så mycket, fråga receptionen om de är till salu. Många anläggningar är stolta över sina lyxiga sängkläder, och som marknadsföring erbjuder de exklusivt dem till gästerna för ett pris.

14. Ge dricks till hotellpersonalen

Som en grov guide är här en kortlista över hotellpersonal som du definitivt bör ge drick:

Betjänad och parkeringsvakt, när du lämnar och lämnar din bil under hans eller hennes vård
Bellstaff, när du anländer och avgår
Portvakt, varje gång du har bagage som ska flyttas
Bartender, beroende på dryckesfliken
Servitörer, vid räkningen
Städning, vid varje städbesök
Rumsservice Concierge, vid utcheckning

När du lämnar dricks till hushållningen är det trevligt att åtfölja det med en handskriven lapp. Detta gör det klart för dem att pengarna verkligen är dricks, inte något av värde som du av misstag har lämnat i rummet.

15. Hjälp hotellet att förbättras

Kanske till och med efter alla dessa tips om hur du ska bete dig som hotellgäst så fick du ändå dålig service. Istället för att slåss offentligt, varför inte överväga att fylla i feedbackformuläret på ditt hotellrum innan du checkar ut?

Du kan också kontakta hotellet angående din upplevelse via deras kontaktsida. Genom att göra det kan de undersöka vad som hände på deras sida och förhoppningsvis rätta till det nödvändiga.

Denna insats är naturligtvis inte begränsad till klagomål! Berätta för dem vad de gjorde bra på och erkänn all personal som utmärkte sig positivt med sitt lika goda beteende.

20 Jun 2023